3- از کلمات و عبارات ارزش دهی برای سئو Title خود استفاده کنید.

اضافه کردن کلماتی مانند "بهترین"، "2017"، راهنمای کامل"، نقد و بررسی" و موارد دیگری از این قبیل، می تواند ترافیک بالایی را وارد سایت شما کند.

سود دیگری که در این کار نهفته است، پیدا کردن رتبه خوب برای کلمات و جستجو های عبارات طولانی در گوگل است.

روش های بهینه سازی تایتل صفحه برای سئو

4- عنوان پست ها و صفحات خود را در داخل تگ H1 قرار دهید.

تگ H1 در واقع تیتر اصلی صفحه شماست. بیشتر سیستم های مدیریت محتوا از جمله وردپرس و جوملا، این کار را انجام می دهند. اما ممکن است با توجه با قالب سایتی که از آن استفاده می کنید، در این مساله تغییراتی به وجود بیاید.

گاهی وقت ها، قالب سایت اگر سئو نشده باشد و خصوصا اگر تگ ها در آن بهینه سازی نشده باشند، قالب تنها به بزرگ کردن سایز نوشته عنوان بسنده کرده و آن را داخل هیچ تگ هدر قرار نمی دهند.

حتما سری به کد صفحات سایت خود بزنید تا از این مساله اطمینان پیدا کنید.

5- سر تیتر های دیگر را در تگ H2 قرار دهید.

تگ H2 در واقع نشان دهنده زیر تیتر های عنوان صفحه شماست. مثلا در این صفحه راجع به سئوی داخلی صحبت شده و یکی از تگ های H2 آن با عنوان "مراحل بهینه سازی داخلی سایت" در نظر گرفته شده است.

در هر دو موارد H1 و H2، کلمات کلیدی و هدف این صفحه وجود دارند.نکته طلایی: همیشه سعی کنید در زیر هر تگ Heading اعم از H1, H2 و یا H3 لااقل یک نیم خط متن وجود داشته باشد و تا حد ممکن آن متن با خود Heading مرتبط باشد.

به کار بردن کلمات کلیدی هدف در H1 و H2

توضیحات متا یا meta description

5.1- استفاده از توضیحات متای با کیفیت و خوب در صفحه

توضیحات متا یا متا دسکریپشن meta description، همان متنی است که در بخش head از HTML صفحه قرار می گیرد.این متن کوتاه که در صفحه قرار می گیرد، در جستجوی گوگل در زیر آدرس صفحه قرار می گیرد.

meta description توضیحات متا

طبق استاندارد گوگل، این بخش نمی تواند بیشتر از 155 تا 165 کارکتر باشد.این متن به تازگی در دسامبر 2017، می تواند بیشتر هم باشد. گوگل با آنالیز هایی که مبتنی بر الگوریتم های خود انجام می دهد، تا 325 کارکتر را در آنجا نمایش می دهد.

محدودیت جدید گوگل برای نمایش توضیحات متا meta description

با استفاده از توضیحات متای مناسب و مرتبط با متن، کیفیت محتوای صفحه را افزایش دهید و از کلمات کلیدی درآن استفاده کنید.

6- کلمه کلیدی هدف خود را حداقل یک بار در ابتدای متن بیاورید.

برای سئوی داخلی صفحه سایت، حتما باید اولین کلمه همان مورد هدف ما باشد؟ خیر

منظور از به کار بردن کلمه در ابتدا، استفاده از آن در حدود 100 کلمه اول است.

وجود کلمه کلیدی صفحه در ابتدای متن

این کاری است که معمولا انجام می شود. اما گاهی اتفاق می افتد که برای متنی، مقدمه ای طولانی می نویسیم تا پیش از رسیدن به موضوع اصلی، ذهن مخاطب را آماده کنیم. باید سعی کنیم تا مقدمه ای که می نویسیم، خیلی طولانی نباشد تا از به تعویق افتادن استفاده از کلمه کلیدی و هدف اصلی، جلوگیری کنیم.

7- استفاده از طراحی Responsive ( واکنشگرا ) برای سایت

گوگل با قاطعیت اعلام کرده که سایت هایی که با سایز های مختلف صفحه نمایش مخصوصا موبایل سازگار نیستند را در نتایج به پایین می فرستد.طراحی Responsive  در سئو اهمیت فراوانی دارد  و باید از همان ابتدای طراحی سایت یا انتخاب قالب سایت، مورد توجه باشد.

به علاوه، موتور جستجوی Bing، هنگام جستجو با موبایل در زیر نتایجی که صفحات آن ها، Mobile friendly هستند، برچسبی می زند که نشان دهنده خوب باز شدن آن صفحات بر روی دستگاه های موبایل است.همچنین اخیرا گوگل شروع به ایندکس کردن صفحات موبایل با اولویت بیشتر یا Mobile-first indexing کرده است به این ترتیب که صفحات سایت شما در صورت ریسپانسیو یا mobile friendly بودن، در جستجو هایی که از دستگاه های موبایلی انجام می شود، زودتر ایندکس می شوند و تمام این ها، به اهمیت تاثیر بهینه بودن صفحات سایت برای موبایل بر سئو داخلی، می افزاید.

8- استفاده از لینک های خارجی یا external linking در داخل صفحات

اشتباه بزرگ بسیاری از همکاران سئو کار این است که نه تنها به این مورد توجه نمی کنند، بلکه آن را مضر می دانند. دلیل آن ها هم این است که "با این کار ما به سایت رقیب خود ارزش می دهیم.".

بله این مساله درست است. سایتی که به آن لینک می شود مطمئنا از این اتفاق سود می برد. اما سود بیشتری به سایت شما می رسد و آن این است که:

  • با لینک کردن خارجی به سایت دیگری که درباره موضوع شما صحبت می کند، به گوگل نشان می دهیدکه شما هم مطلب خوب و کاملی درباره آن موضوع نوشته اید و به عبارت دیگر، محتوای صفحه شما مرتبط و با کیفیت است.
  • با این کار محبت خود را به سایتی که به آن لینک داده اید نشان می دهید و شاید آن ها هم به شما لینک بدهند.

9- استفاده از لینک های داخلی

لینک دادن داخلی در سئو داخلی سایت خیلی ارزشمند است. حدود 2 تا 5 لینک در هر پست بدهید.

نمونه ای از لینک دهی داخلی در ویکی پدیا

یک صفحه از ویکی پدیا، مثلا 50 عدد لینک داخلی دارد و دلیل آن هم روشن است. آن ها ویکی پدیا هستند ! دارای میلیون ها محتوا و اعتبار دامنه Domain Authority 100% که این امکان را برایشان فراهم می کند.لینک دادن داخلی به صورت مرتبط از پست ها و صفحات سایت به سایر پست ها و صفحات مختلف، خیلی خوب است !

 9.1- مکان قرارگیری لینک ها داخل صفحات

شاید دانستن این نکته که مکان قرارگیری لینک ها در داخل صفحات وب در تعیین اهمیت لینک مورد نظر تاثیر گزار است، ابتدا کمی عجیب به نظر برسد.

ما وب سایت های زیادی را می بینیم که در پایین صفحات خود و در تگ footer تعدادی لینک قرار می دهند. این لینک ها می توانند داخلی یا خارجی باشند اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که این گونه لینک ها، اساسا بی ارزش هستند و به جز امکان تاثیر گزاری در رابط کاربری و UX، در سئو فایده دیگری ندارند.

از قرار دادن لینک های مهم خود در بخش هایی مانند footer و aside خودداری کنید.

10- افزایش سرعت باز شدن صفحات برای سئو

گوگل اعلام کرده که سرعت باز شدن سایت و صفحات سایت، تاثیر مستقیم در رتبه بندی سایت در نتایج جستجو و بهبود سئو دارد. بهینه سازی سرعت سایت، شامل موارد فراوانی می شود که به زودی در یک پست جداگانه کاملا مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و تمامی روش های بالا بردن سرعت بارگزاری صفحات وب، برای بهبود سئو بحث می شود.سعی کنید به هیچ وجه صفحات سایت برای باز شدن بیشتر از 4 ثانیه زمان نگیرد !

به صورت خیلی مختصر با کم کردن حجم تصاویر و کاهش حجم تصاویر به صورتی که هیچ افت کیفیت محسوسی نداشته باشند، استفاده از شبکه تحویل محتوا ( CDN )، استفاده از سرویس هاستینگ سریع و قدرتمند و بسیاری موارد دیگر، می توانید تغییر رتبه محسوسی در رتبه سایت خود ببینید. این یکی از موارد بسیار مهم در سئو داخلی صفحات سایت است و من شخصا اولین کاری که در آنالیز سایت انجام می دهم، بررسی سرعت باز شدن سایت است.

به عنوان یک ابزار بسیار مفید در سنجش سرعت باز شدن سایت خود می توانید از GTmetrix.com استفاده کنید و توصیه های بی نظیر آن برای سئوی داخلی سایت خود بهره مند شوید.

CDN ها و افزونه های Cash، تاثیر مثبت و خوبی در سرعت باز شدن صفحات دارند. اما بزرگ ترین عامل تعیین کننده سرعت سایت و در نتیجه آن، یکی از عوامل مهم در سئو داخلی سایت، هاستی است که از آن استفاده می کنید. مطمئنا نباید از یک هاست معمولی انتظار داشته باشید تا برایتان معجزه کند. اما استفاده از یک سرور مجازی اختصاصی برای میزبانی سایت خود یا یک هاست درجه 1، معجزه می کند !

11- سود بردن از کلمات کلیدی LSI یا هم معنی

کلمات کلیدی هم معنی LSI

کلمات کلیدی LSI عباراتی هستند هم معنی کلمه کلیدی هدفی که در صفحه به کار برده اید. گوگل از این کلمات استفاده می کند تا بفهمد آیا محتوای صفحه مرتبط و درست هست یا خیر.

مثلا فرض کنید در این صفحه که عنوان آن "سئو داخلی سایت" است، از عباراتی مانند "لینک"، "سرعت"، "کلمه کلیدی"، On-page SEO و غیره استفاده نشده باشد.

مانند این است که فردی در یک سخنرانی درباره خواص لیموشیرین، اصلا عبارات ویتامین ها، فیبر و سایر مواردی که از نظر معنایی با عنوان سخنرانی مرتبط هستند را استفاده نکند !

به این عبارات که از نظر معنایی به کلمه کلیدی هدف صفحه نزدیک هستند، LSI گفته می شود.

توصیه اکید این است که در محتوای صفحه ای که از نظر سئوی داخلی رویش کار می کنید، به فکر استفاده از کلمات کلیدی LSI باشید.

سوال: چگونه کلمات کلیدی LSI را از نظر گوگل پیدا کنیم؟ جواب: قابلیت Instant search جستجوی گوگل و جستجو های مشابه یا Related searches

 آیا تاثیر استفاده از کلمات کلیدی LSI در سئو داخلی سایت، بالاست؟ جواب: این عامل را لازم و حیاتی بدانید. بدون آن هر چه تلاش کنید، به جایی نمی رسید.

12- سئو عکس ها و تصاویر سایت؛ نه فقط برای بالا آوردن تصاویر، بلکه در جستجوی web

در حالت کلی و به عنوان یه توصیه بسیار مهم و کاربردی، همیشه سعی کنید در داخل صفحه، یک یا دو تصویر و عکس مرتبط داشته باشید. این کار به دلایل نسبتا نا معلومی، توجه ربات های گوگل را به صفحه وب شما بیشتر جلب می کند.

طبق یک بررسی توسط سایت استوری، سایت هایی که در صفحات داخلی آن ها، از حداقل یک عکس استفاده کرده اند، قابلیت ورود به صفحه اول را دارند و سایت هایی که تصویری در داخل آن ها وجود ندارند، سخت تر به صفحه اول گوگل می رسند.

این مساله شاید خیلی توجه سئو کاران محترم را جلب نکند. معتقدیم که به سختی می توان باور کرد که وجود یک عکس در داخل صفحه چقدر به سئوی داخلی سایت ارزش بالاتری می دهد. همچنین در استفاده از تصاویر برای سئو داخلی سایت، به موارد زیر دقت کنید.

  • داشتن image alt: یک ویژگی برای عکس است که موجب می شود، ربات های گوگل و سایر موتور های جستجوگر، معنی و محتوای عکس را متوجه بشوند.
  • داشتن ابعاد: ابعاد عکس یک ویژگی مهم در سرعت باز شدن عکس است.
  • عکس به همان اندازه ای که در صفحه استفاده شده، به همان سایز باشد. بسیاری از قالب های سایت ابعاد تصاویر را خودشان تنظیم می کنند. بهتر است اگر این اتفاق می افتد، ما نیز عکس را به همان اندازه ای که بارگزاری می شود، در سایت قرار دهیم.
  • در نامگذاری عکس دقت کنید. از آن جا که اکثر سرور های لینوکس، قابلیت پشتیبانی از فایل های با نام فارسی را ندارند، بهتر است به عنوان نام عکس، عبارت مناسبی به انگلیسی در صفحه در نظر بگیرید. نامی متناسب با موضوع و محتوای آن.

13- محتوای مناسب: نه طولانی، نه کوتاه، نه پر از کلمه کلیدی هدف، نه بدون آن

تولید محتوای مناسب، مهم ترین و مهم ترین و مهم ترین بخش سئو داخلی صفحه است.

  • محتوایی با طول مناسب تولید کنید. بهترین تعداد کلمات برای محتوا بین 1600 تا 2000 کلمه است. البته کمی بیشتر و کمتر آن خیلی تفاوتی ایجاد نمی کند.
  • کلمات کلیدی هدف خود را به تعداد مناسب به صورت اصلی خود ( بدون تغییر و زیاد و کمتر کردن کلمات و پسوند و پیشوند های دیگر )، با مدل های مختلف ( با اضافه کردن کلمات مناسب و توضیحی ) و اضافه کردن پسوند و پیشوند های مناسب به کار ببرید.
  • حواستان به کلمات کلیدی LSI باشد.
  • از عبارات هم معنی ( مثلا سئو به جای بهینه سازی برای موتور های جستجو و بلعکس ) استفاده کنید.

14- بهینه سازی زمان درگیر کردن مخاطب با صفحه ( Dwell time )

اگر بازدید کننده ای که از طریق موتور جستجو به صفحه سایت شما رسیده است، سریعا دکمه بازگشت مرورگر خود را بفشارد، گوگل این موضوع را چنین برداشت می کند که محتوای خوبی را ندیده و به عبارت دیگر، "به دنبال چیزی که با جستجوی عبارت مورد نظرش بوده، نرسیده".

به همین دلیل است که گوگل از Dwell Time برای ارزش دهی به محتوا استفاده می کند. خیلی هوشمندانه !

معتبر ترین مرجع برای معرفی استاندارد های تجربه کاربری صفحات وب، استاندارد WCAG یا استاندارد دسترسی پذیری محتوای وب می باشد که در لینک W3C process  می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید .

اما مهمترین مساله در بالا بردن زمان درگیر کردن مخاطب با صفحه چیست؟

معمولا وقتی بازدید کننده ای مطلبی را در گوگل جستجو می کند، شما دوست دارید که به صفحه درستی هدایت شود.این صفحه درست در خیلی از موارد صفحه دسته یا همان Category فهرست است.

مثلا وقتی نام یک خواننده جستجو می شود، بهتر است که صفحه ای که فهرستی از کلیه آهنگ های آن خواننده را در خود دارد از سایت، بالا بیاید.

مساله مهمتر از تاثیر Dwell time در سئو داخلی

این است که ابتدای متن آنقدر جذاب باشد که بازدید کننده فکر کند "به جز این مقاله، راه دیگری برای رسیدن به هدف نیست" !!!!!!!

15- کیفیت محتوا

مطمئنا از شنیدن این عبارت خسته شده اید ! با وجود اینکه موتور های جستجو راه مستقیمی برای تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای بد ندارند، این یکی از اصول بنیادین سئو داخلی سایت است و راه های غیر مستقیم بسیاری برای حل این مشکل دارند. این راه ها شامل:

  • بازدید کنندگانی که مجددا از سایت دیدار می کنند.
  • بوکمارک های گوگل کروم ! ( بله تاثیر گذارند. )
  • زمانی که بازدیدکننده در داخل سایت باقی می ماند.
  • جستجو های نام برند شما در گوگل ! سایت استوری
  • در واقع با انتشار یک محتوای خوب و با کیفیت کاری می کنید که بازدید کننده بخواهد بقیه جواب سوالاتش را هم از سایت شما بگیرد. این حاصل اعتماد خواننده به مطلب شما و موفقیت کمپین سئو داخلی است.

16- تشویق بازدیدکننده ها به نظر دادن در پست

نظرات در پست هابه صورت غیر مستقیم تاثیر دارند.این کار به بهینه سازی سایت کمک می کندو اعتبار بیشتری به دلایل زیر برای صفحه بوجود می آورد.

  • افزایش جلب اعتماد خواننده و بازدید کننده به مطلب و در کل وب سایت
  • افزایش علاقه بازدید کننده با اینکه در آن مطلب نظر بدهد و یا آن را به اشتراک بگذارد.

و اگر دقت کنید میبینید که این چرخه خودش خودش را تقویت می کند !!!

تاثیر نظرات زیر پست در سئو داخلی

البته برای جلب نظرات، نوشتن محتوای با کیفیت حرف اصلی را می زند. اما می توانید با آب و تاب دادن به پست و استفاده از تکنیکA.P.P که در پست تاثیر تجربه کاربری در سئو شرح داده شده، و لینک آن بالاتر داده شده، این عمل را قوت ببخشید.

در نهایت به عنوان یک توصیه به سئو کاران محترم و افراد مخصوصا وب مستر ها و مدیرانی که قصد دارند بهینه سازی سایت خود را خودشان انجام دهند، ابتدا یک تبریک به این دسته از افراد می گویم که قصد دارند با گذاشتن زمان، یک سئو ارزان و کم هزینه و البته دل سوزانه را به سایتشان هدیه بدهند:بهینه سازی صفحات داخلی سایت، بسیار تحلیلی و در عین حال ساده است. همیشه سعی کنید جدید ترین مقالات آموزشی در زمینه سئو را بخوانید و بعد به سراغ بهینه سازی داخلی سایت خود بروید. این مقالات آموزشی سئو را می توانید در سایت استوری بیابید و برای به روز ماندن، دنبالشان کنید.همچنین در صورتی که قصد دارید این کار حساس و مهم را به متخصصین و خبره های صنعت سئو در ایران بسپارید، روی سرویسسئو سایت استوری حساب کنید.

منبع : sitestory.net